Solo Exhibition

INTERACTIONS

Saurabh Narang 12.09.- 09.11.2025

Introduction

INTERACTIONS

Saurabh Narang

12.09.- 09.11.2025

Gallery Under The Mango Tree is proud to present the second Solo Show within Germany of artist Saurabh Narang (*1975, India). Titled “Interactions” the exhibition explores the question of perceiving our surroundings within a globalised world. While Saurabhs works clearly remindwestern viewers of European minimalism, as we know them from the German Bauhaus, he has never been exposed to their work in formal art education or through physical visits. His oeuvre breaks with the essentializing projected assumptions of organic geometries within a seemingly fixed perception of what the west sees as “Indian” Art.

Early memories of his mothers work with embroidery seem to be the source of his meditative expression focusing on lines and patterns. As a young person he explored the crafts of silk screen printing, where the mesh of threads and the light that was shining through them while investigating it for residues of colour, revealed a curious interaction of colours and patterns which have left a mark on Saurabh Narang’s inner eye. Narang deconstructs the world into vibrations of energy that you cannot see, which he claims are represented in each line and the space between them.

The viewers are enveloped by works that expand the foundational element of the line into spatial explosions, characterized by responsive lines and grids drawn upon grounds of preserved paper, Saurabh’s art elegantly negotiate the confines of structure, space, draftsmanship, and the metaphysical. For the architectural eye his explorations are reminder of deconstructivist drawings by renowned architects such as Daniel Liebeskind or Zaha Hadid. What follows in the central room is a complete reduction into several series of diagonals layered in crossing patterns that often reveal a moiré effect adding a level of uncontrollability to the plethora of interactions visible in all of his works.

For those interested in Textiles, his works remind of the planning sketches by some Bauhaus artists like Gunta Stölzl or Anni Albers. Expanding in this realm of delicate drawing within South Asian Art History we remember the minimalist works of Nasreen Mohamedi (1937–1990) and the works of contemporary Pakistani artist Waqas Khan.

While those that are looking for references within the world of European painting might remember the works of abstract constructivists like Wasily Kandinsky, Josef Albers or moreso of earlier pioneers like swedish artist Hilma af Klint. His work are a reminder of transcultural connectivity, which in times of geopolitical fragmentation and a developing multipolar world order, serve as an important reminder of learning to relate to each other beyond boundaries of constructed national identities.

Saurabh Narang was born in north India in 1975. He is an autodidactic artist and has had several group exhibitions in Norway, United Arab Emirates, and India. His works are in several private collections.

“INTERACTIONS”
Saurabh Narang
12. Sept. 2025 – 09. Nov. 2025

Gallery Under The Mango Tree freut sich, die zweite Einzelausstellung des Künstlers Saurabh Narang (*1975, Nordindien) in Deutschland zu präsentieren. Unter dem Titel „Interactions“ untersucht die Ausstellung die Frage, wie wir unsere Umgebung in einer globalisierten Welt wahrnehmen. Während Saurabhs Werke westliche Betrachter unweigerlich an den europäischen Minimalismus – etwa in der Tradition des Bauhauses – erinnern, ist der Künstler weder in seiner künstlerischen Ausbildung noch durch direkte Begegnung mit dieser Strömung geprägt. Sein OEuvre bricht daher mit den essenzialisierenden Zuschreibungen organischer Geometrien und den festgefahrenen Wahrnehmungsmustern dessen, was der Westen als „indische“ Kunst definiert. 

Schon als Schüler entdeckte Saurabh das Handwerk des Siebdrucks. Beim Reinigen des Gewebes und der Suche nach Farbresten offenbarte sich ihm in dem Gewirr der 

Fäden und dem hindurchfallenden Licht eine faszinierende Interaktion von Farben und Mustern – ein Eindruck, der sich dauerhaft in seinem inneren Auge verankerte. Heute zerlegt Narang seine Umwelt in Schwingungen von Energien, die sich unserem Blick entzie-hen, von denen er jedoch behauptet, sie in jeder Linie und im Raum zwischen ihnen zu visualisieren. Im ersten Ausstellungsraum werden die Besucher*innen von Arbeiten umgeben, in denen sich das fundamentale Element der Linie zu räumlichen Explosionen ausweitet – geprägt von reaktiven Linien und Gittern auf Flächen aus konserviertem Papier. Saurabhs Kunst verhandelt elegant die Grenzen von Struktur, Raum, zeichnerischer Präzision und Metaphysik. Für das architektonische Auge mö-gen seine Erkundungen an dekonstruktivistische Zeichnungen renommierter Architekt*innen wie Daniel Libeskind oder Zaha Hadid erinnern. Im zentralen Raum folgt eine radikale Reduktion: Serien von Diagonalen, die in Kreuzmustern übereinandergelegt sind und häufig Moiré-Effekte erzeugen – eine Ebene des Unkontrollierbaren, die der Fülle an Interaktionen in seinem Werk eine Einzigartigkeit verleiht, die in der globalen Kunstgeschichte ihresgleichen sucht. 

Für Interessierte and textiler Kunst erinnert die Arbeiten an die Entwurfsskizzen einiger Bauhaus-Künstlerinnen wie Gunta Stölzl oder Anni Albers. Wer Verbindungen zur europäischen Malerei sucht, erinnert sich vielleicht an die abstrakt-konstruktivistischen Arbeiten von Wassily Kandinsky oder Josef Albers. Im Kontext der südasiatischen Kunstgeschichte wiederum knüpfen seine feinen Zeichnungen an die minimalistischen Werke von Nasreen Mohamedi (1937–1990) sowie an die Arbeiten des zeitgenössischen pakistanischen Künstlers Waqas Khan an. Saurabh Narangs Zeichnungen sind Träger transkultureller Verbindungen. In Zeiten geopolitischer Frag-mentierung und einer sich herausbildenden multipolaren Weltordnung formulieren sie einen eindringlichen Appell: einander neu zu begegnen und eine global vernetzte Gemeinschaft jenseits konstruierter nationaler Identitäten und Kulturen zu entwerfen. Saurabh Narang wurde 1975 in Nordindien geboren. Er ist Autodidakt und war bereits in zahlreichen Gruppenausstellungen in Norwegen, den Vereinigten Arabischen Emiraten und Indien vertreten. Seine Werke befinden sich in verschiedenen privaten Sammlungen und wurden auf der India Art Fair, Art Abu Dhabi and Beirut Art Fair

 

Opening Hours
Wed-Fri 15:30–18:30
Sat/Sun 13:00–16:30

lines within lines, 30 x 42 cms, 2024,
pen and archichival ink on Paper.
©Saurabh Narang/ Under the Mango Tree.

Exemplary Works

aviation- illumination, 50 x60 cms, 2025, pen and archichival ink on Paper. ©Saurabh Narang/ Under the Mango Tree.

the awakened sleep pattern 5, 42 x30 cms, 2025, mechanical graphite on Paper. ©Saurabh Narang/ Under the Mango Tree

the awakened sleep pattern 6, 65 x 50 cms, 2025, mechanical graphite on Paper. ©Saurabh Narang/ Under the Mango Tree

different similarities, 30 x 21cms, 2024, pen and archichival ink on Paper. ©Saurabh Narang/ Under the Mango Tree

Under The Mango tree

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